Now Reading
KLEM, aflevering 2: Pief paf puberen
1

KLEM, aflevering 2: Pief paf puberen

by R.M. van Dobbenjanuari 31, 2017

In ‘Een bepaald soort man’ herhaalt KLEM veel uit de eerste aflevering, maar gooit er ook de broodnodige actie tussendoor: Marius én Hugo worden beiden onder vuur genomen.

Voor wie de eerste aflevering gemist heeft: Hugo (Barry Atsma) werkt bij de Belastingdienst en Marius (Jacob Derwig) komt net uit de gevangenis en staat tien ton rood. (Je kunt ook zeggen ‘een miljoen’, maar criminelen hebben het liever over tonnetjes.) Hun dochters Suus (Yenthe Bos) en Chrissie (Zoe Cusell) zijn beste vriendinnen, waardoor Hugo, daar komt ‘ie: klem zit.

Kitty (Georgina Verbaan) heeft acht jaar lang alle post van de Belastingdienst opgespaard. Deze openstaande bedragen komen nog eens bovenop het miljoen dat Marius aan Wally verschuldigd is. Het is natuurlijk afwachten totdat Hugo door Marius wordt gedwongen om de schulden aan de Belasting met één druk op de knop kwijt te schelden, of zelfs van het minbedrag een plusbedrag te maken. Maar zover zijn we nog niet.

Groundhog day

Marius zoekt eerst twee oude vrienden op in café ’t Kottertje. Valt er misschien ergens een miljoentje los te peuteren? Vergeet het maar. De tijden zijn veranderd. Hugo zit ondertussen gevangen in een soort Groundhog day, want A. hij belooft nogmaals aan zijn scharrel Hannah (Jamie Grant) dat hij zijn dochters zal vertellen dat ze verkering hebben, B. zijn secretaresse vraagt nog maar eens of hij al iets heeft gehoord over zijn sollicitatie, en C. hij zoekt op internet opnieuw naar nieuws over de liquidatie van George van Galen.

De kunst van het scriptschrijven is om dit soort opfris-informatie (oftewel ‘exposition‘) zo te brengen dat je als kijker niet doorhebt dat er (cruciale) achtergrondinformatie domweg wordt herhaald. KLEM doet dit tot dusver behoorlijk opzichtig.

Rollebollen

Suus speelt bij Chrissie thuis. Als Hugo haar komt halen en Marius doet de deur open, krijgt hij bijna een hartverzakking. Hij staat opeens oog in oog met een crimineel – een echte. Het wordt een zeer ongemakkelijk praatje, maar gelukkig voor Hugo duurt het niet lang, want achter hen springt een man van een scooter en begint wild op Marius en Hugo te schieten. De laatste duikt op de eerste. Ze ontwijken de kogels terwijl ze rollebollend door de gang dekking zoeken. De man vlucht weg en Hugo en Marius komen beiden met de schrik vrij.

Gelukkig hebben ze de foto’s nog, en met foto’s bedoel ik de camerabeelden, want ze komen ’s avonds met naam en toenaam op het nieuws.

Puber in de dop

Reden genoeg voor Hugo om Suus te verbieden nog langer met Chrissie om te gaan. Dit heeft tot gevolg dat Suus onmiddellijk, vier jaar te vroeg, in de puberteit terechtkomt. Ze stampvoet, gaat in hongerstaking, zet keihard muziek op, en loopt weg. Hugo vindt haar uiteindelijk bij één van haar andere vriendinnen. ‘Morgen loop ik weer weg!’ roept ze boos. Hugo, droog: ‘Morgen is het zaterdag.’

Hugo’s hoofd zegt nee

Marius brengt een bezoekje aan zijn twee favoriete rechercheurs. Na de liquidatiepoging eist hij bescherming, maar wordt uitgelachen. First things first: Kitty en Chrissie moeten tijdelijk ergens anders ondergebracht worden, want nu lopen ze gevaar. Marius vraagt of zijn dochter bij Hugo een week, anderhalve week kan logeren. Hugo’s hoofd zegt nee, maar Hugo’s mond zegt: ‘Ik zal erover nadenken.’

Kitty en Chrissie vinden voor het weekend in elk geval onderdak bij haar ouders. Die kijken klaarblijkelijk geen televisie en lezen geen kranten, want dat Marius hard op weg is om een bn’er te worden is hen volledig ontgaan.

Meebewegen met de storm

Hugo weet niet hoe hij moet omgaan met een achtjarige puber in huis. Tegen Hannah (zelf nog maar net puber af) zegt hij, radeloos: ‘Ik heb geen diploma hiervoor’. Gelukkig heeft hij meer verstand van belastingen. Volgens Hannah moet hij gewoon ‘meebewegen met de storm’. Als Kitty hem later belt, stemt hij in met het logeerplan.

Marius treft voorbereidingen voor een tegenaanval. Wally zit achter de aanslag, dat kan niet anders. Op de parkeerplaats bij ’t Kottertje haalt hij uit de achterbak van de auto van zijn vrienden een pistool. ‘Als Wally oorlog wil, kan ‘ie het krijgen.’

Wat ik na de eerste aflevering vreesde, lijkt te gaan gebeuren: de dilemma’s van Hugo (vriendschap, tweede kans, voordeel van de twijfel, familiebanden) spelen maar een kleine rol. KLEM gaat vooral over de strijd tussen Goed (en dat betekent in Hugo’s geval vooral Saai) en Kwaad (de activiteiten van bikkelharde crimineel Marius). Een spannend kat-en-muis-spel zonder al teveel diepgang.

What's your reaction?
Eens
100%
Oneens
0%
About The Author
R.M. van Dobben
Schrijft wat hij kijkt. Recenseert films, series en Boer Bakt Mol.
1 Comments

Leave a Response