Now Reading
KLEM, aflevering 1: KLEM houdt het klein
2

KLEM, aflevering 1: KLEM houdt het klein

by R.M. van Dobbenjanuari 24, 2017

KLEM, de nieuwste dramaserie van de NPO, wordt met hoofdletters geschreven, maar houdt het drama dichtbij huis. Toch kan het wat meer schwung gebruiken.

Barry Atsma met een urn en een emotionele speech over rijbewijzen en stembiljetten; niet wat je zegt een gezellige binnenkomer. Om onduidelijke redenen begint KLEM met de afscheidsdienst van de vrouw van Hugo Warmond (Atsma). Een overbodige scène, want we springen meteen erna twee jaar vooruit in de tijd. Dat Hugo’s vrouw is overleden had met één zin of één beeld verteld kunnen worden, maar goed. Misschien wilden de makers vanaf minuut 1 een mistroostige sfeer neerzetten. Missie geslaagd.

Leuker kunnen we het niet maken, wel droeviger

Hugo is op zijn werk. Het is een kantoor van kraak noch smaak, maar dat blijkt logisch: het is het kantoor van de Belastingdienst. Hugo voert een sollicitatiegesprek om intern hogerop te komen. Hij gaat voor de functie van ‘directeur MKB’, of zoals zijn dochter het noemt: ‘een soort eindbaas’. Zelf heeft hij er weinig vertrouwen in, gezien hij een alleenstaande vader is met twee dochters, waarvan de kleinste (Suus, gespeeld door Yenthe Bos) nog op de basisschool zit. Persoonlijk heb ik er ook weinig vertrouwen in, omdat Hugo (of Barry, of Barry én Hugo) af en toe zo humorloos uit de hoek komt, dat het pijnlijk wordt. Laat ik het zo zeggen: dat Hugo überhaupt nog een secretaresse heeft mag een wonder heten.

Tegenpool

Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich Hugo’s tegenpool: Marius (Jacob Derwig). Hij komt na acht jaar uit de gevangenis. Het is een zware jongen, kijk maar naar de tatoeage achter zijn oor. Alhoewel, sinds Robbie Williams is een oortatoeage de normaalste zaak van de wereld. Zijn vriendin Kitty staat hem op te wachten, want dit is Nederlands drama en het is geen Nederlands drama zonder een rol voor Georgina Verbaan. Op weg naar de gevangenispoort oefent Kitty een Italiaanse talencursus in de auto. (Cassettebandje van La Famiglia zat er nog in?)

Marius en Kitty vallen elkaar in de armen, terwijl ze worden belaagd door cameraploegen. Ze stappen meteen in de auto, en laten de journalisten verbouwereerd achter. Ik heb hem niet gezien, maar Ron Fresen moet erbij hebben gezeten, want als er ergens nodeloos voor een deur moet worden gewacht, dan is Ron er als de kippen bij.

Geheime vriendin

Dat humor geen vereiste is voor een geheime, vijftien jaar jongere scharrel, bewijst Saaimans Hugo. Veel belangrijker is dat je een mooie bariton hebt. De wulpse Hannah (Jamie Grant), die in hetzelfde koor zingt als hij, is in elk geval als een blok voor hem gevallen. Samen bespelen ze elkaars notenbalk, op de bank en in bed. Marius doet ondertussen hetzelfde met Kitty, onder de douche. De tatoeage-teller staat op drie: een Circle-achtig geval op Marius’ borst en Kitty heeft een tramp stamp.

Terwijl Hugo en Marius aan het seksen zijn (onafhankelijk van elkaar), wordt ene George van Galen (Pieter van der Sman) neergeschoten op straat.

Eerlijk duurt het langst

Als Hugo thuiskomt van de stiekeme muzieksessie en zichzelf een tomatensapje inschenkt, vraagt zijn oudste dochter Laura (Marie-Mae van Zuilen) of hij niet weer eens aan de vrouw moet. Haar gouden tip: internet. Het perfecte moment om te vertellen dat papa ‘verkering’ heeft met een meisje dat zijn dochter had kunnen zijn, maar nee. Ondanks zijn motto ‘eerlijk duurt het langst’, houdt hij zijn mond stevig dicht.

Marius legt aan zijn dochter Chrissie (Zoe Cusell) uit dat hij al die tijd niet in het buitenland heeft gezeten, maar in de bak. Een beetje zoals Peter Faber dat deed in de film Mijn Vader Woont in Rio (spoiler alert: dat liep niet goed af, maar toen hadden ze ook nog geen Skype).

Finito

Dan staat rechercheur Dunya Khayame (Wie is de Mol 2008) voor de deur. Marius is Verdachte #1 voor de liquidatie op George van Galen. Of hij mee naar het bureau wil komen, voor een paar vragen. Marius en George waren tien jaar geleden ‘in business’, en Marius kreeg nog geld van hem. Stond George rood en moest hij daarom het loodje leggen? Het is niet duidelijk of Marius inderdaad, op de dag dat hij vrijkwam, een bivakmuts heeft ingehuurd om George neer te knallen. Tegen Kitty zegt hij: ‘Het is finito, die tijd’, maar dan wordt er net iets te lang ingezoomd op zijn gezicht. In de dramatiek staat dit bekend als de ‘dit is nog helemaal niet finito’-cameramove.

Ouderavond

Op de ouderavond van de basisschool wordt het eerste contact gelegd tussen Marius en Hugo. Suus en Chrissie zijn beste vriendinnen en dat betekent dat Hugo ongewild een veroordeelde crimineel in zijn leven krijgt. Dit is het dilemma waar KLEM om draait. Hoe ga je hiermee om? Geef je iemand een tweede kans of op z’n minst het voordeel van de twijfel? Hoe belangrijk is de vriendschap van je dochter? De school waar ze op zit? Kun je iemand be- en veroordelen op basis van zijn of haar familie(band)?

Dit zijn interessante vragen, maar we moeten afwachten wat KLEM ermee doet. Aan het einde van de aflevering horen we dat Marius een oude ‘zakenpartner’ nog tien ton verschuldigd is. Een bedrag dat hij binnen een week moet ophoesten. Dit heeft een hoog ‘just when I thought I was out, they pull me back in‘-gehalte. Als de makers op deze toer gaan, zie ik het alweer gebeuren: een wellicht spannend, maar (te) simpel plot van Goed versus Slecht.

Schwung

Wat er ook gebeurt, de regie ligt in de goede handen van Frank Ketelaar (Overspel). Veel verschillende camerastandpunten, goede afwisseling tussen totalen, closeups en halftotalen. KLEM is echter nog wat statisch, en dat ligt aan het script. Als Atsma in een interview zegt: ‘Het is een topserie geworden van Deense kwaliteit’, begrijp ik wel wat hij bedoelt, maar ik mis schwung. Dynamiek. Met sporadisch een oneliner (die niet altijd met de juiste timing en intonatie wordt gebracht) kom je er niet. Ook de locaties zijn dramatechnisch weinig interessant. Kale kantoren, huiskamers, een bankje in het park en het schoolplein. Iets meer levendigheid en KLEM wordt KOEL.

What's your reaction?
Eens
0%
Oneens
0%
About The Author
R.M. van Dobben
Schrijft wat hij kijkt. Recenseert films, series en Boer Bakt Mol.
2 Comments

Leave a Response