Now Reading
Ben jij er klaar voor om je tv-abonnement op te zeggen?
2

Ben jij er klaar voor om je tv-abonnement op te zeggen?

by brainpoweredbyoktober 21, 2015

Van alle Nederlanders denkt 13 procent erover om het huidige tv-abonnement te stoppen, een trend die vanuit de Verenigde Staten ons land binnenwaait.

Uit een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau App Annie blijkt dat de omzet van streaming apps voor mobiele platformen afgelopen jaar in de VS flink is gestegen. Dat is niet zo bijzonder. Maar interessant is wel dat Amerikanen hun tv-abonnement stopzetten, omdat ze alleen nog maar op hun internetstreams kijken. Deze trend noemen ze ook wel ‘cord cutting’, en hiermee besparen consumenten in de States veel geld.

Cord Cutting in de Verenigde Staten

Sinds enkele jaren neemt het aantal Amerikanen sterk toe dat zijn  tv-abonnement opzegt en exclusief overstapt op streamingdiensten. Zij betalen gemiddeld $88 (ong.  €78) per maand voor dit pakket. Een bedrag dat dankzij streamingdiensten als Hulu, Amazon Prime, Netflix en HBO Go flink kan worden verlaagd zonder veel in te leveren op de programmering. In het afgelopen kwartaal verloren providers van betaal-tv dan ook gezamenlijk ruim 600.000 abonnees. Van echte paniek is bij providers vooralsnog geen sprake, want ze hebben nog altijd meer dan 100 miljoen abonnees in totaal. Maar de zorgen beginnen wel te groeien.

Nederland durft de schaar er nog niet in te zetten

Gaan we in Nederland dezelfde kant op? Dankzij internetstreaming en diensten als Uitzending Gemist en Netflix kunnen we nu ook hier vrijwel alles online volgen. Met de laatstgenoemde dienst krijgen wij bovendien toegang tot series en films die we op tv niet snel tegenkomen. Hoewel onderzoeksbureau GfK begin dit jaar concludeerde dat zo’n 4,7 miljoen Nederlanders via internet series en films kijken, komen we nog altijd niet van de oude televisie af. Het aantal tv-abonnementen in Nederland nam vorig kwartaal dan ook maar licht af, met zo’n 0,2 procent. Vooralsnog is er geen grote verschuiving in de cijfers terug te zien. En de daling is ook deels te wijten aan de problematische fusie tussen kabelmaatschappijen UPC en Ziggo, waardoor klanten ontevreden overstapten. Maar dat maakt dit nog geen cord cutting.

Maar wat niet is, dat kan nog komen

Toch zijn er genoeg tekens aan de wand dat cord cutting naar Nederland gaat overwaaien. Telecompaper concludeert  na onderzoek dat afgelopen kwartaal zelfs 13 procent van de Nederlanders hun tv-abonnement wilde annuleren. Het grootste gedeelte, 8 procent, zou het zelfs al binnen 2 jaar willen opzeggen. Een half jaar eerder werd hetzelfde onderzoek  uitgevoerd, toen was die groep slechts 4 procent groot. Het aantal mensen dat het tv-abonnement de deur uit wil doen, is dus in een half jaar tijd verdubbeld. Dat is dus een duidelijke aanwijzing dat de tijd van cord cutting ook in Nederland gaat aanbreken.

Het kostenplaatje?

Je kan je wel hardop afvragen, of de geïnterviewden ook daad bij het woord voegen en hun tv-abonnement opzeggen. Door de nog altijd groeiende populariteit van gunstig geprijsde alles-in-één-pakketten heeft het merendeel van de Nederlanders een voordelig pakket en leidt annulering niet altijd tot een grote besparing. Dat komt niet alleen doordat alles-in-één-pakketten vaak goedkoper zijn, maar ook doordat providers grote kortingen geven die alleen gelden als alle diensten worden afgenomen. Bij beëindiging van het tv-abonnement vervalt die actie en is de besparing relatief klein. Dat geldt zeker in vergelijking tot het bedrag dat bespaard wordt door consumenten in de Verenigde Staten.

Geen paniek, wel voorbereidingen

Van paniek is in Nederland nog allerminst sprake. Het massaal opzeggen van tv-abonnementen lijkt nu nog niet aan de orde. Toch realiseren de Nederlandse providers zich wel dat het internet steeds belangrijker wordt. Daarom is een aantal providers ook al begonnen met het treffen van voorbereidingen. Zo heeft Vodafone het keuzeaanbod van haar alles in 1 abonnement uitgebreid en het mogelijk gemaakt om de beschikbare zenders te verdelen over verschillende pakketten.

Hierbij is internet de basisdienst en tv en telefonie kunnen zonder kosten elke maand worden in-/uitgeschakeld.  Ook KPN is onlangs begonnen met een nieuwe streamingdienst onder de naam KPN Play. Dat zijn de eerste signalen van een veranderende markt. Het internet voert de boventoon en het oude tv-abonnement gooien we net als het papieren programmablad de bak in.

What's your reaction?
Eens
100%
Oneens
0%
Neutraal
0%
About The Author
brainpoweredby
Dit is ons brainpowered-account. Artikelen onder dit account worden mogelijk gemaakt door onze partners. Wil je meer weten? Kijk dan hier.
2 Comments
  • oktober 22, 2015 at 12:34 pm

    Mijn tv staat al jaren ongebruikt in de kamer. Een vaste telefoon heb ik ook al jaren niet meer. Toch heb ik nog steeds een alles-in-één abonnement, simpelweg omdat het qua prijs bijna niks uitmaakt…… Zou fijn zijn als de huidige aanbieders hun pakketten aan zouden passen of nieuwe pakketten zouden ontwikkelen!

Leave a Reply to Marca van den Broek Reactie annuleren