Now Reading
Sterke Kathy Bates zet veelzijdige Dolores Claiborne neer
1

Sterke Kathy Bates zet veelzijdige Dolores Claiborne neer

by Joshua Spijkermei 29, 2014
Overview
Titel

Dolores Claiborne (naar een boek van Stephen King)

Regisseur

Taylor Hackford en Charles Mulvehill

Jaar

1995

Een huishoudster wordt verdacht van moord op haar rijke werkgever. Hoe schuldig – of is het juist onschuldig – is Dolores Claiborne? Een geweldige, psychologische thriller waar de relaties tussen de karakters net zo belangrijk, zo niet belangrijker, zijn als het plot. Niks is zoals het lijkt, maar soms ook wel…

Het begin

Een gevecht bovenaan de trap; stilistisch weergegeven door de schaduwen op de muur; als was het een Wajang poppenspel. Meteen ben je alert en wordt je nieuwsgierigheid geprikkeld: wat gebeurt daar bovenaan de trap? En terwijl je je dit afvraagt, komt één van de figuren naar beneden getuimeld. Een oude, fragiele vrouw ligt onderaan de trap, maar is nog niet dood.

Verwilderd verschijnt een andere oudere, maar nog vitale vrouw, boven aan de trap. Ze loopt naar beneden, buigt zich over de oude vrouw – de oude vrouw mompelt nog iets – en gaat dan haastig en ongecontroleerd op zoek naar een moordwapen. Voordat ze kan toeslaan met de gevonden deegroller, komt de postbode langs en is ze niet meer in staat zich te verroeren.

Schuldig of niet?

Dolores woont in een klein stadje, Maine. Ze is al tweeëntwintig jaar de huishoudster van de rijke, veeleisende Vera Donovan. Haar werkgeefster is niet de eerste persoon in de buurt van Dolores die onder verdachte omstandigheden om het leven komt. Achttien jaar geleden is haar man omgekomen en de rechercheur die destijds de zaak behandelde is ervan overtuigt dat Dolores haar man (ook) heeft vermoord.

De film Dolores Claiborne is een stuk complexer dan de vraag of Dolores schuldig is of niet. De film vertelt vooral het verhaal van een vrouw die alles over heeft voor haar dochter. Het verhaal gaat over relaties, over haat en over liefde en hoever je als moeder gaat om te overleven. Een uitspraak die in de film een paar keer voorbij komt is: “Sometimes being a bitch is all that a woman has to hold on to”. Maar is een ‘bitch’ in staat iemand te vermoorden?

In de loop van de film zie je de verschillende relaties zich ontrafelen, waardoor langzaamaan duidelijk wordt wat er allemaal is gebeurd in het leven van Dolores Claiborne en haar gezin. En natuurlijk wordt aan het einde van de film duidelijk of Dolores schuldig is of niet.

Acteerwerk

Kathy Bates schittert als Dolores. De rollercoaster aan emoties in het leven van Dolores, weet Kathy goed neer te zetten. De verwildering bij de dood van haar werkgever. De verwarring op het politiebureau. De kwaadheid richting de politierechercheur. Het onderdrukte verdriet of de gespeelde blijdschap in het bijzijn van haar man. Het is wat mij betreft allemaal even geloofwaardig!

Ook Judy Parfitt, als werkgever Vera Donovan, weet een sterke vrouw met een zacht randje goed neer te zetten. De enige die in mijn ogen teleurstelt, is de volwassen Selena. Ze is niet erg overtuigend als schuwe, psychisch beschadigde vrouw; het ligt er allemaal nét wat te dik bovenop. Ellen Muth als jonge Selena doet het daarentegen veel beter en is de enige die één van de acht nominaties heeft weten om te zetten in een award bij de Tokyo International Film Festival in de categorie “best supporting actress”.

Waarom moet je erheen?

Goed acteerwerk van Kathy Bates en Judy Parfitt is eigenlijk al reden genoeg om deze film te kijken. Maar ook door de interessante verhaallijnen die zich langzaam tot één geheel vormen, weet ik zeker dat je niet teleurgesteld wordt. Als je van psychologische thrillers houdt, dan is dit een must om te zien.

Een voorproefje van het acteerwerk van Kathy Bates en Judy Parfitt krijg je in deze scene, waar Dolores en Vera – onuitgesproken – een pact vormen.

Rating

Overall een 8. Een goede en sterke film. Ik geef de film ‘maar’ een 8 omdat ik ruimte over wil houden voor films waarvan ik weet dat ik ze nóg beter vind!

Jouw mening
User Rating
Rate Here
Acteerwerk
Regie
User Rating
You have rated this
What's your reaction?
Eens
0%
Oneens
0%
Neutraal
0%
About The Author
Joshua Spijker
Oké, oké, ik moet eerlijk bekennen: ik ben een grote, maar niet de beste, filmfan. Ik houd van films - feel-good movies, psychologische thrillers, documentaires, art house movies, romantische komedies, (kostuum)drama's, animaties en soms zelfs een goede chick flick - maar ik ben erg slecht in het onthouden van een film. Ik kan een film voor de helft zien en er dan achterkomen dat ik 'm jaren geleden al eens gezien heb (ahum). Misschien (echt wel) is dat één van de redenen om te bloggen voor Redseats. Het dwingt mij om meer over een film na te denken en er een zinvolle mening over te vormen, in plaats van het als puur entertainment (oog in, oog uit) te zien. Dan heb ik tenminste ook wat in te brengen op de diverse cocktail parties. En ik haal zo nog meer uit mijn Cineville pas.
1 Comments

Leave a Response

Acteerwerk
Regie