Review: Red Dawn (2012)
Titel

Red Dawn

Regisseur

Dan Bradley

Jaar

2012

Het origineel uit 1984 werd in het Guinness Book of Records als ‘meest gewelddadige film’ vermeld. Toch biedt de remake uit 2012 van regisseur Dan Bradley opvallend veel verhaal en juist dat maakt Red Dawn de moeite van het kijken waard!

Het verhaal

Het verhaal klinkt (eerlijk is eerlijk) als een enorm cliché: een groep Amerikaanse tieners besluit in opstand te komen tegen de Noord-Koreaanse bezetter en te vechten voor hun vrijheid en (hoe kan het ook anders?) het geliefde vaderland. Ik zou op basis van deze korte samenvatting dan ook never ever een avond voor deze film hebben opgegeven. Gelukkig lees ik niet altijd online reviews en samenvatting voordat ik besluit op play te drukken! Het verhaal is namelijk verrassend veel beter dan de gemiddelde online recensie doet vermoeden.

Het échte verhaal

Als introductie worden de nodige headlines en nieuwszendingen in een razend (en nét iets te snel) tempo getoond, waarin allerhande ellende variërend van voedseltekorten en crisis tot dreigende cyberaanvallen en een verzwakte NAVO aan bod komen.

Het leven in het pittoreske Spokane gaat echter onverstoord verder met de thuiskomst van U.S. Marine Jed Eckert en het weerzien met zijn vader en broer Matt. Subtiel en nauwelijks merkbaar wordt in het weerzien een onduidelijke spanning tussen het drietal in beeld gebracht. Regisseur Dan Bradley geeft de kijker in ieder geval weinig kans om daar verder over te denken. Spokane wordt verrast door een stroomuitval (big deal!) en vader Tom kan zich als politieagent opmaken voor een lange dienst. Als de broers ontwaken met de aanblik van parachutisten wordt echter snel duidelijk dat er meer aan de hand is.

Gealarmeerd besluiten de broers op zoek te gaan naar hun vader, die ze beveelt naar de cabin in the woods te gaan om zichzelf in veiligheid te brengen. Andere tieners die aan de chaos in Spokane weten te ontsnappen, vinden al snel hun weg naar de broers in de hoop op een veilig onderkomen. Het ontsnappen van de broers is echter niet aan de bezetter voorbijgegaan en een zoektocht naar de tieners volgt al snel. Vader Tom weigert met de bezetter mee te werken en waarschuwt zijn zoons in plaats van ze te overtuigen naar huis terug te keren en dat kost de diender zijn leven.

Jed en Matt staan (evenals de overige ontkomen tieners) voor het dilemma: overgeven aan de vijand of terugvechten?
Geen bijzonder moeilijke keuze voor een U.S. Marine en dus wordt de cabin in the woods het hoofdkwartier van de groep. Het verraad kan echter niet uitblijven. Terwijl Jed probeert de basics in combat over te brengen op de overige leden, besluit Pete de verzetsgroep-in-wording aan de vijand uit te leveren.

Het besluit van de overige leden wordt echter alleen maar versterkt door het verraad en vanuit een verlaten mijn werken de ‘Wolverines’ aan hun combat skills. Wanneer de groep met behulp van opstandige burgers aan de noodzakelijke wapens weet te komen, begint het verzet pas echt met de nodige aanvallen op de vijand die zich in hun Spokane heeft gevestigd.

Als de strijd vraagt om onbaatzuchtige keuzes en de eerste slachtoffers binnen de Wolverines vallen, wordt het duidelijk waarom de broers Jed en Matt op gespannen voet met elkaar staan en ook de nodige jeugdliefdes en typische war dilemmas komen aan bod. Het is precies op dat punt dat Red Dawn meer is dan de zoveelste actiefilm vol special effects. Het verhaal is nèt even iets complexer en de karakters ontwikkelen zich nèt iets meer dan in de gemiddelde actiefilm.

Bekentenis

Ik kan nu dus ook wel eerlijk bekennen dat ik (en dat is misschien nog wel zwak uitgedrukt) niet bepaald een groot fan ben van actiefilms. Special effects kunnen me niet veel langer dan een x-aantal minuten interesseren en dat x-aantal minuten is altijd schrikbarend veel minder dan de totale speeltijd van de betreffende film. Aangename verrassing dus!

Waarom kijken?

Het is een ontzettend clichéverhaal dat volgepakt zit met nog meer clichés zonder ook maar een seconde te gaan vervelen.
Actie is voldoende aanwezig en schittert op andere momenten door afwezigheid. Kortom: een mooie mix tussen een goed verhaal (voorzien van de nodige clichés, dat wel) en de nodige actie en special effects.

Funny Fact

Voor wie de medekijkers wil aftroeven met een leuke Film Fact: het origineel uit 1984 kreeg zelfs een vermelding in het Guinness Book of Records voor ‘de meest gewelddadige film’ met 134 gewelddadige momenten per uur.

What's your reaction?
Eens
0%